dinsdag 6 oktober 2009

Ons balkon






Het is herfst op ons Balkon. Ik heb alle planten zoveel mogelijk naar de gevel toe geplaatst i.v.m. de naderende winter met zijn vorst.
Het Balkon is overdekt.
Het is gelegen op de eerste verdieping waar zich ook de keuken en woon/eetkamer bevinden. In de zomer kan het er ontzettend warm zijn. Het ligt op het zuiden.
In het voorjaar en de herfst kun je er nog heerlijk zitten in de zwakke zon.
Zelfs in de winter kan het aangenaam zijn, soms met jas aan.
De Oleanders -Nerium oleander- overwinteren er. Het zijn kuiplanten die kunnen overinteren tot ongeveer - 10 graden. Wordt het kouder dan pak ik ze in noppenfolie.
Er staat ook een : -Olea europaea (olijf)
- Ik heb hem voor het eerste jaar en hoop hem natuurlijk over te houden.
Er staat ook een Sundaville Red - Een klimmende kuipplant met winde achtige knal rode bloemen.
Het is een snelle groeier, blijft de hele zomer uitbundig bloeien van onder tot boven.
Je kunt de Sundaville overwinteren bij ongeveer + 10 graden.
Ik zal hem daarom binnen moeten halen.
Er staat een Agave omringd door winterviooltjes. De viooltjes blijven bloeien tot het gaat vriezen. De komen meteen weer in actie na de vorst.
Er staat ook winterhei, dat maakt alles nog wat fleurig




Mijn trots is natuurlijk De Palm ( Chamaerops humilis - Europese dwergpalm).
Op de foto zie je de vruchten nog zitten van dit jaar. Deze palm kan heel goed als enige in Nederland tegen de vorst.
Als het té gek wordt met de kou pak ik hem natuurlijk ook in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten